Lengte: 33:11 / Bekeken: 4388 x

Je bent niet jouw seksualiteit

Het is geen nieuws meer dat de westerse cultuur een dramatische verandering heeft ondergaan in haar houding ten opzichte van homoseksualiteit. Minder vaak wordt opgemerkt waar een belangrijke impuls voor deze verandering vandaan komt: de kracht van het verhaal.

In talloze films, romans, artikelen, interviews, liedjes en tv-programma’s wordt dezelfde grote lijn steeds weer bevestigd. Mensen worden zich bewust van hun seksualiteit; ze omarmen het als hun ware identiteit; ze leven het uit; en, ondanks de aanwezigheid van degenen die ze nog steeds niet kunnen bevestigen, bloeien ze op. De kracht van verhalen heeft hele samenlevingen veranderd.

Als christenen moeten we natuurlijk reageren. Maar om op het verhaal te reageren met enkel stellingen (ook als ze bijbels zijn) miskent wel de diepe discussie die gaande is in onze cultuur. Het is als het meenemen van een goed gebakken eitje naar een kookwedstrijd.

We moeten op het seculiere verhaal reageren met een christelijk verhaal. Dit is de redenering achter deze video van Sam Allberry. De wereld moet horen hoe christenen die zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht God’s goedheid ervaren te midden van deze omstandigheden. De cultuur moet weten dat er een andere standaard is voor het meten van menselijke bloei. Er is een ander, beter script beschikbaar.

Niet alleen de cultuur, maar ook de kerk moet deze verhalen horen. We kunnen ons zo gemakkelijk afvragen of Gods Woord het wel bij het rechte eind heeft als het gaat over dit onderwerp. Staat het er echt? Jazeker. Is het ook goed? Dat kan een vraag zijn die je moeilijker vindt om te beantwoorden.

Dit getuigenis van Sam Allberry is een poging om enkele van de belangrijkste lessen voor de hele kerk te schetsen. Wat valt er volgens Sam te leren en te ervaren – zeker voor degenen onder ons die worstelen met hun geaardheid.

De samenvatting van 33 minuten in 5 zinnen:

  • Je identiteit is in Christus.
  • Discipelschap is moeilijk.
  • Gods woord is goed.
  • De kerk is van vitaal belang.
  • De toekomst is glorieus.

We delen dit getuigenis Sam Allberry graag met je. In het vurige verlangen dat iedere jongere of oudere die homoseksuele gevoelens ervaart weer nieuwe moed krijg; verankerd aan de Rots, Jezus Christus. Dat je luisterend naar Sam beseft dat jij niet de enige bent die strijdt en strugglet voor heiligheid en gerechtigheid.

In dat licht is er zelfs geen onderscheid meer tussen hetero of homo. Samen zoeken we immers naar de dingen die Boven zijn. Samen zien we uit naar de komst van Jezus Christus. Samen – met vallen en opstaan – gaan we achter de goede Herder aan. In het besef dat we genadig zijn gevonden, verzoend en vernieuwd in Hem. Leven met een nieuw perspectief omdat niets jouw identiteit méér kleurt, bepaalt, fundeert en vormt … dan Hij Die hing aan een kruis en opstond uit de dood.

Op hoop van zegen.

Meer toerusting