Lengte: 4:04 / Bekeken: 697 x

Het werk van de predikant

Dit is het werk van de voorganger. Hij moet niet alleen laten zien wat relevant is voor vandaag. Of alleen de dingen die niet omstreden zijn. Of alleen de dingen die interessant zijn. Nee, hij moet de gehele raad van God onderwijzen. Alle glorierijke delen, alle moeilijke delen, al Gods beloften, al Zijn waarschuwingen. Laat er bloed op mijn hoofd zijn als… laat het nooit gebeuren dat er straks een lid van de University Reformed Church op de dag van het oordeel voor God zal staan en zal zeggen ‘niemand heeft mij ooit verteld dat ik een Verlosser nodig heb’. Het moet ons raken als we denken aan de kerken en voorgangers en het oordeel wat zij zullen ontvangen als zij de mensen alleen maar vertellen wat ze graag willen horen en ze niet vertellen over de dag van het oordeel die zeker zal komen. Wij willen helemaal geen boodschap over de hel en pijniging horen. Ik wil niet dat jullie de hel zullen zien en ik wil jullie bloed niet aan mijn handen hebben. De wachter staat op de muur op de uitkijk om een waarschuwing geven bij gevaar. Hij moet spreken over het oordeel wat hen te wachten staat en de glorierijke verlossing die gevonden wordt in Christus alleen.

Het moet ons raken als we denken aan de kerken en voorgangers en het oordeel wat zij zullen ontvangen als zij de mensen alleen maar vertellen wat ze graag willen horen en ze niet vertellen over de dag van het oordeel die zeker zal komen. Wij willen helemaal geen boodschap over de hel en pijniging horen.

En hoe je gewassen kan worden van al je zonden. Jij en ik hebben zeer zeker een Verlosser nodig en er is er maar één. Zijn naam is Jezus. Paulus zegt: ‘ik ben niet teruggedeinsd voor de gehele raad van God.’ Dit is wat wij nodig hebben. Vers voor vers, hoofdstuk voor hoofdstuk, boek voor boek, week na week na week. Paulus schreef ergens rond deze tijd van zijn bediening de brief aan de Romeinen. We weten dat Paulus die de Romeinenbrief heeft geschreven – een erg diep theologische brief – drie jaar onder hen heeft gewerkt, dag in dag uit, uur na uur om de Efeziërs te onderwijzen. Daarbij was Paulus niet erg sympathiek richting kerkleiders die zeiden ‘ik wil niet te diep gaan op de zondag, ik ben niet zo geïnteresseerd in theologie’. Als u voorganger saai is moeten we ons schamen. Als u voorganger het Woord van God niet goed behandeld bid dan voor hem en sommigen van u zullen dat doen.

 Er zijn geen excuses voor het feit dat het absoluut de moeite waard is om het Woord vers voor vers, in al zijn complexiteit, in al zijn glorie, met al zijn confronterende delen en moeilijke vragen te behandelen. De gehele bijbel moet op de beste mogelijke manier worden behandeld. Kerken gaan de verkeerde richting op, omdat hun voorgangers terugdeinzen. Ik hou niet van deze tekst. Ik hou niet van deze persoon. Waar dit me brengt, staat me niet aan. Ze deinzen terug en raken niet meer geboeid door hun bijbels en ze denken dat ze slimmer zijn dan hun bijbels. Ze beginnen dan te zeggen: ‘het getuigt van echte volwassenheid als we onze bijbels bekritiseren’. Ze preken op een manier waarbij lichtelijk enkele teksten worden aangehaald. Ze maken hun bijbel erg klein. Hopelijk zal uw voorganger dit nooit doen. 

Meer toerusting