Lengte: 3:50 / Bekeken: 2833 x

‘Ik wil niet naar Jezus’

Als niet naar Jezus wil, maar je hier vanavond toch zit – dat is wel bijzonder. Ik zou bijna een applaus voor je vragen. Ik weet dat Spurgeon een keer een aankondiging had gedaan: ‘Komende dienst houd ik het preek voor mensen die niet naar de kerk willen komen.’ De kerk zat helemaal vol. Tjah, dan heb je ze toch.

Dus dat je niet wilt en hier toch zit, dat is eigenlijk al een stukje uitverkiezing. Want waarom zijn al die andere vrienden die niet willen – en dus afgehaakt zijn, die trekken dit niet en doen dit niet – waarom zijn zij hier niet en jij wel?

Dan moet er toch iets zijn dat de Heere aan je trekt ook al ben je dan door een vriend of vriendin meegenomen. Jouw onwil is natuurlijk wel iets wat God kan overwinnen. God is machtiger dan jouw onwil. Tegelijkertijd hoor ik de Heere ook klagen: ‘Och, had naar Mijn raad. Zich Mijn volk gedragen! … maar zij hebben niet gewild.’

Uiteindelijk zal dit ook wel de reden zijn waarom mensen verloren gaan. Niet omdat je niet kan, maar omdat je niet wil. Ik hoor Jezus snikken – dan gebeurt er ook wat hè – dat Hij echt gehuild heeft. Van de drie keer dat dit er staat, huilt hij één keer vanwege de godsdienst van Jeruzalem.

De straten van Jeruzalem waren vol met godsdienst. Zware godsdienst, lichte godsdienst. Sadduceeën, Farizeeën, Herodianen, noem het maar. ‘Jeruzalem, Jeruzalem, Ik heb jullie vergaderen zoals een hen haar kuikens vergaderd. Maar jullie hebben niet gewild.’

Dan komt de onwil wel bij jou te liggen en is het dus niet de schuld van God. Tegelijkertijd, je zit hier vanavond wel. Spreek je onwil uit tegen God. Zeg het tegen Hem.

Ik heb wel eens gelezen van een man die in helemaal niks geloofd. Hij geloofde niet dat hij een ziel had, hij geloofde niet in de eeuwigheid, hij geloofde niet in God. Niks. Op een dag komt hij thuis en zegt tegen God: ‘Red mijn ziel, als ik er eentje heb.’ Ja, dat kan ook. ‘Oh God, als U bestaat: red mijn ziel, als ik er een heb.’

‘Heere, ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Ik hoor dit en ik hoor dat. Bah. Ik weet het allemaal niet.’ Maar zeg dat tegen God. Want het gebed is de eerste zucht. Een eerlijk gebed naar God: ‘Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in.’ Het is vaak het begin van nieuw leven. Dat je eerlijk wordt voor God en dat ook tegen Hem zegt. Dus spreek dit niet als een vraag ‘Ik wil niet naar Jezus, wat nu?’, maar spreek uit tegen God.

Meer toerusting