Lengte: 3:15 / Bekeken: 7907 x

Hoe weet je dat je
wedergeboren bent?

Hoe weet je dat je wedergeboren bent? Eén van de dingen waardoor je dat weet, is dat je verstand wordt verlicht en je hart wordt geroerd. En dat de geestelijke waarheid die je misschien eerder hebt gehoord – maar die je niet belangrijk vond of zeker niet je hart raakte – je nu wel raakt. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar het hart.

Ik kan je na vele jaren van dienen niet vertellen hoeveel het met me doet als iemand, die zijn hele leven al naar de kerk gaat, opeens zegt: ‘Er is iets gebeurd! Ik kende deze Bijbelteksten al mijn hele leven, maar nu lijkt het bijna alsof iemand het licht heeft aangedaan.’ Of: ‘Ik heb dit eerder wel gelezen of gehoord maar nu raakt het me opeens. Ik weet niet waarom ik dit nooit eerder heb gezien.’ Wat ze eigenlijk in de meeste gevallen bedoelen is: ‘Ik heb altijd geweten dat God van mij hield, maar ik begin het nu echt te beseffen. Eigenlijk wordt het nu pas echt. Het begint me te overtuigen, te voeden.’

Het kenmerk van een echt wedergeboren christen is dat de liefdes van je hart weer op orde gebracht worden.

En daarmee zijn we in de sfeer van Augustinus terecht gekomen. En Augustinus zou zeggen: ‘Het kenmerk van een echt wedergeboren, een echt herboren christen, is dat de liefdes van je hart weer op orde gebracht worden.’ Dat betekent dat je wel kon zeggen: ‘Oh, ik geloof dat God van me houdt’, maar dat zei je dan met je verstand. Dat is alles. Terwijl ondertussen je belangrijkste drijfveer van je hart het winnen van liefde is van die ene persoon, van die man of vrouw.

Of je belangrijkste drijfveer is het hebben van een succesvolle carrière: dat iedereen je aardig vindt omdat je status en geld hebt. En terwijl je bezig bent om je carrière op te bouwen, zeg je: ‘Ik ben een christen, natuurlijk, ik ben een christen. Ik ga naar de kerk en ik geloof dat God van mij houdt.’ Maar ondertussen is de liefde voor roem en onderscheidingen, de liefde tot romantiek en misschien seks, veel meer realiteit voor jou dan Gods liefde. Gods liefde voor jou blijft abstract.

Als Gods liefde in Christus meer werkelijkheid in je hart wordt, bewerkt dit veranderingen in je leven.

Of zoals je het ook kunt zeggen: Heb je ooit geprobeerd iets op een scherm te bekijken en tegelijkertijd ergens naar te luisteren? Dan weet je dat wat er op het scherm te zien is het altijd wint. Wat er gebeurt, is het volgende: Je carrière en misschien iets anders in jouw leven is die video. En tot die nieuwe geboorte – zelfs als je ondertussen naar de kerk gaat – zijn Gods liefde, Zijn heiligheid en God Zelf als audio voor je. En je zegt: ‘Oh, natuurlijk heb ik dat altijd al geloofd!’ Maar dan gaat op een dag het licht aan. Of misschien zeg jij: ‘Het geluid gaat aan.’ En plotseling komt God op jouw videoscherm.

Als Gods liefde in Christus meer werkelijkheid in je hart wordt dan de roem en status die je krijgt in een carrière. Of meer werkelijkheid wordt dan de liefde van je familie, dan worden liefdes opnieuw geordend, en het bewerkt veranderingen in je leven.

Meer toerusting