Lengte: 4:27 / Bekeken: 182 x
Serie:

De grote opdracht

Vanaf het begin hield het discipelschap ook een opdracht in: anderen tot discipelen maken. In de vorige les bespraken we Jezus’ woorden: ‘Volg Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken.’ Dat hoort er vanaf het begin al bij. En aan het slot van Mattheüs zegt Hij: ‘Ik ben aan het kruis gestorven, uit de dood opgestaan en zal straks opstijgen naar de hemel. Daarom moet jullie eropuit gaan en discipelen maken.’

We hebben in deze serie al veel gezegd over het maken van discipelen, maar dit is een mooi moment om even stil te staan en er met je kring over na te denken: gebeurt dit ook echt? Is dit slechts een Bijbelstudie geworden, of leer jij de ander inderdaad om op zijn beurt ook discipelen te maken? Hoe staat het met de mensen die jij onderwijst? Zijn zij al begonnen dit materiaal met iemand anders door te nemen? Zo niet, zijn ze dan van plan zeer binnenkort daarmee te beginnen?
Wij naderen het einde van deze ‘reis’ met onze leerling. En het is de bedoeling dat dit zich vermenigvuldigt in het leven van anderen. Dat moeten we blijven benadrukken, anders zullen we het niet doen.

Ja, en ik weet dat we dit al heel vaak gezegd hebben, omdat wij zo sterk geneigd zijn ons eigen ding te doen. En discipelen maken is moeilijk. En ik weet ook dat we vanaf het begin hebben gezegd dat dit Multiply-materiaal niet iets is om voor jezelf te houden. Maar ik garandeer je, veel mensen zullen dat wél doen. Dat was beslist niet onze bedoeling. En dit hield mij bijna tegen om dit materiaal samen te stellen. Dat gebeurt al genoeg; het is de bedoeling dat deze kennis doorgegeven wordt. Wij leren jou om een leraar te zijn. Dus als jij dit in je eentje doorneemt en niet aan anderen doorgeeft, moet je begrijpen dat je lijnrecht ingaat tegen de bedoeling hiervan. Wij proberen jou toe te rusten voor de Grote Opdracht.

En dat niet alleen; je mist zoveel als je dit alleen voor jezelf houdt. Je mist de vreugde die het brengt als jij je leven, het Evangelie en het Woord van God met anderen deelt en hen leidt tot het volgen van Christus. Daarvoor zijn wij geschapen. Met dat doel ademen wij. Om deze reden heeft de Heere ons niet gered en daarna onmiddellijk in de hemel opgenomen. Hij liet ons hier achter met een reden: opdat wij onderdeel uitmaken van de verspreiding van het Evangelie. Dat willen we niet mislopen. Het geeft zoveel vreugde om anderen tot discipelen te maken. Denk dus niet: ‘Dit is het bevel; ga en gehoorzaam!’ Maar: ‘Dit is het bevel, en dit is een bevel dat leven brengt!’

Dit geeft ons een doel. Het is de reden dat ik vandaag leef. Ik leef niet om zomaar wat rond te hangen en plezier te hebben. Soms klinkt dat wel aantrekkelijk: gewoon je eigen ding doen. Maar om te leven met een missie en die roeping dan ook te gehoorzamen, dat is geweldig. Dat is een levensdoel! De mensen die depressief worden, zijn vaak de mensen die te veel naar zichzelf kijken en te veel op zichzelf focussen. Zij beseffen niet zozeer: ‘God schiep mij met een doel!’ Wanneer wij aan dat doel beantwoorden, ervaren we voldoening.

Hier valt zoveel over te zeggen. Er is een toeschouwersmentaliteit die de kerk kapotmaakt, op allerlei manieren. Niemand mag hier aan de zijlijn blijven staan. Iedere volgeling van Christus, iedere discipel, hoofd voor hoofd, moet ook andere mensen tot Hem brengen, in de omgeving waar hij woont, werkt, ontspant en waar God hem gesteld heeft. ‘Wie kan ik aan de hand nemen om Christus te gaan volgen? Wie kan ik helpen groeien in zijn relatie met Christus? Zo wil ik mijn leven besteden, met het oog op mijn familie, mijn baan, mijn omgeving of wat dan ook.’ Houd deze focus vast. Als je leerling nog geen duidelijk plan hiervoor heeft, is dit het moment om dat te gaan maken.

Meer toerusting