Lengte: 3:50 / Bekeken: 3720 x

Wedergeboorte is nodig om het Koninkrijk te zien

Er zijn ontzettend veel waarheden in de Bijbel die gewoon niet logisch zijn voor een niet verlicht verstand, ze lijken betekenisloos. Enkele jaren geleden – ik zal dit nooit vergeten zoals je merkt, want het gebeurde vele jaren geleden – was ik in een ruimte met een aantal predikanten en we beoordeelden kandidaten voor de functie van kerkplanter in mijn denominatie. We waren allemaal in deze ruimte en mensen zouden daar binnenkomen. Mannen kwamen binnen en zij gaven hun getuigenis en wij probeerden te beslissen wie van hen wij zouden goedkeuren om kerkplanters te zijn.

Het Evangelie werkelijk horen

We vroegen altijd om hun getuigenis en elk getuigenis, zo leek het op dat moment – dit is lang geleden, ik denk niet dat dit nog zo is – maar bijna iedereen die binnenkwam zei: ‘Ik ben opgevoed in de kerk, maar ik heb nooit het Evangelie gehoord in die kerk’. En vervolgens: ‘Dit of dat gebeurde’, of heel vaak: ‘Ik werd een christen op de school’. Daar begonnen ze altijd mee.

Nadat ongeveer de achtste man binnenkwam en ook zei: ‘Ik ging mijn hele leven naar de kerk, maar ik hoorde nooit echt het Evangelie in die kerk’, zei één van de oudere predikanten, nadat hij vertrokken was: ‘Weet je, ik denk dat we er goed aan doen om dit in gedachte te houden.’ Want we bespraken met elkaar hoe opvallend het was dat ze allen naar verschrikkelijke kerken waren geweest, waar het Evangelie niet gepredikt werd.

En deze prediker vertelde zijn verhaal. Hij zei dat hij was opgegroeid in de kerk. Hij was niet alleen opgegroeid in de kerk, maar hij begon zelfs na te denken om een bediening op zich te nemen. Vervolgens had hij een paar Bijbelcursussen gevolgd. En daarna was hij, volgens mij, het leger in gegaan. Hij was mogelijk opgeroepen. Maar in het leger leidde een legerpredikant hem tot Christus. Die liet hem zien dat je niet gered bent door een goed mens te zijn, door naar de kerk te gaan, door een aardige vent te zijn. Door al die dingen word je niet behouden.

‘Waarom begreep Luther het Evangelie niet?’

Je wordt alleen gered door genade alleen, door geloof alleen, door Christus alleen. En zijn hele leven had hij altijd gedacht: een christen zijn, betekent dat je Jezus vraagt om deel uit te maken van je leven. Hij dacht altijd dat dat betekende dat je meer dan ooit probeert om een goed mens te zijn. Hij probeerde te leven zoals Christus. Plotseling viel het kwartje, het viel gewoon en alles werd anders. En vervolgens begeleidde de legerpredikant hem.

Op een dag – zo zei deze oudere predikant, die dit verhaal vertelt – hij was hij met de legerpredikant in gesprek en hij zei: ‘Weet je, ik begrijp niet waarom niemand me ooit eerder het Evangelie heeft verteld.’ En hij zei: ‘Wat ik echt niet begrijp is waarom Maarten Luther het Evangelie niet begreep’. De legerpredikant zei: ‘Maarten Luther begreep het Evangelie niet? Waarom zeg je dat?’ Hij zei: ‘Nou, ik volgde een cursus en ik las delen van een boek dat hij heeft geschreven over Galaten. En daar vond ik geen Evangelie in.’ De legerpredikant zei: ‘Weet je, nu je bent wedergeboren, waarom ga je dat boek niet opnieuw lezen?’

Hij zei dat hij het boek opnieuw zou lezen. En hij was zo iemand die dingen markeert en onderstreept in een boek. En hij zei: ‘Ik opende het boek en ik begon er doorheen te gaan en op bijna elke pagina waar hij had onderstreept, gemarkeerd, daar was het Evangelie!’ En hoe besloot hij dit korte verhaal? Hij zei: ‘Op dit moment zijn er jonge mannen en vrouwen die opgroeien in mijn kerk, onder mijn prediking, en zij horen niet het Evangelie. Omdat je wedergeboren moet zijn om het Koninkrijk van God te kunnen zien!’

Meer toerusting