6 mei 2019

Wees eerlijk tegen jezelf

God verheugt zich in ons diepste wezen, wanneer de waarheid regeert(Psalm 51:6, Engelse vertaling).

Maar ik geniet niet altijd van de waarheid. Dat zou ik zeker moeten, maar eerlijk gezegd gebeurt dit niet. Soms heb ik het gevoel dat ik de waarheid zoek, zoals ik de tandarts zoek. De waarheid kan (zoals ik misschien al weet) enig verval blootleggen. Verval moet worden weggehaald. En wie wil dat?

Goed, als ik slim was, zou ik dat willen. Maar wijsheid is niet altijd de meest overtuigende stem in mijn hoofd. Soms is dat trots. En mijn trots is allesbehalve wijs. Wanneer mijn trots tegen me spreekt, moedigt dit me aan om mijn egoïstische interesses boven die van God te zoeken. Sterker nog, mijn trots geeft de voorkeur aan een bedrieglijke illusie van zelfvergroting, zelfverheffing of zelfbescherming in plaats van Gods blootstellende, vernederende, maar uiteindelijk genadige en bevrijdende waarheid. Wat volslagen dwaasheid is, want dat is de voorkeur geven aan de vernietiging van mijn grootste vreugde over het nastreven van mijn grootste vreugde.

Oneerlijkheid is dus bijna altijd een vorm van trots. Tenzij onze doelen dingen zijn zoals het verbergen van Joden uit de Gestapo, slachtoffers van mensenhandelaren, of een kind van een misbruiker, is er geen reden voor ons om oneerlijk te zijn. Behalve om voor onze eigen zelfzuchtige belangen de waarneming van iemand anders te beheersen en te manipuleren.

Trots geeft de voorkeur aan misleiding van de waarheid, en beseft niet dat het hierdoor de voorkeur geeft aan vernietiging. Maar God verlangt naar waarheid in ons diepste wezen, omdat Hij weet dat Zijn Waarheid ons werkelijk vrij zal maken (Johannes 8:32).

God houdt van eerlijkheid

God is waarheid (Johannes 14: 6), dus Hij houdt van eerlijkheid. Daarom vertelt Hij ons (door David): ‘Gezegend is de man (…) in wiens geest geen bedrog is’ (Psalm 32: 2). David kende zowel de gelukzaligheid van eerlijkheid als de ellende van oneerlijkheid. Hij schreef:

‘Toen ik zweeg, teerden mijn beenderen weg, onder mijn jammerklachten, de hele dag. Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij, mijn levensvocht veranderde in een zomerse droogte. Sela. Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zei: Ik zal mijn overtredingen belijden voor de HEERE. En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde.’ (Psalm 32: 3-5).

Toen David oneerlijk was tegenover God en mensen, was het als een verwoestende ziekte. Toen hij in het reine kwam met God en de mensen, was het tot heil en verfrissing van zijn ziel.

Dit is wat God wil dat we hebben: heil en verfrissing voor onze zielen. Het is een grote genade wanneer God Zijn hand op ons laat rusten, omdat we oneerlijk leven. En hoe langer we met hem wandelen, hoe strenger Hij eist dat we eerlijk voor Hem leven. Hij wil dat de waarheid regeert in elk deel van ons, omdat Hij wil dat we volledige vrijheid genieten – Hem in toenemende mate kennen. We kunnen God nooit echt kennen totdat we bereid zijn om eerlijk tegen Hem en voor Hem te zijn.

Eerlijkheid is nog maar het begin

God houdt van eerlijkheid. Maar eerlijkheid is vaak nog maar het begin van een eerlijk leven. Want eerlijk zijn betekent niet dat we noodzakelijk geloven in wat waar is. Dit betekent alleen maar dat we spreken en consistent leven met wat we geloven – hoe consequent of inconsistent dit ook is met de realiteit.

Eerlijkheid is trouw zijn aan iemands werkelijke overtuigingen. Maar de werkelijke overtuigingen zijn misschien niet waar. Het is mogelijk dat we tegelijkertijd eerlijk en fout te zijn.

In feite kan de opluchting van eindelijk eerlijk te zijn, zelfs als datgene waar we eerlijk over zijn verkeerd is, ons vrij maken. We hebben dit allemaal wel eens meegemaakt. Wanneer iemand die stiekem worstelt met homoseksualiteit uiteindelijk daarmee naar buiten komt en het omhelst, voelt het vaak fantastisch en bevrijdend. Of wanneer iemand die het geloof in Christus heeft beleden, stiekem stopt met het geloven van de realiteit van het christendom. Het kan dan een grote opluchting zijn om het eindelijk toe te geven en te stoppen met het doen alsof.  Of als een echtgenoot in het geheim overspel pleegt, kan het bevrijdend voelen om het openbaar te maken, zelfs als hij geen berouw heeft. Wat elk van deze mensen ervaart, is een gevoel van trouw zijn aan zichzelf, zelfs als datgene wat ze echt geloven niet waar en juist is.

We zijn gemaakt om integer te leven – daar waar ons innerlijk wezen afgestemd is op ons uiterlijk wezen. Dat maakt eerlijkheid het begin van het echte werk. God wil dat we eerlijk zijn, zelfs als datgene wat we echt geloven niet goed is. Het is beter om eerlijk te zijn dan bedrieglijk. Maar dat is niet de eerlijkheid waar God naar op zoek is – om oprecht iets te geloven dat onjuist is. Dat soort eerlijkheid zal ons niet bevrijden. De waarheid is wat ons bevrijdt. Gods waarheid. De God die de waarheid is.

Eerlijkheid naar God

God verheugt zich in ons diepste wezen als de waarheid regeert (Psalm 51:6, Engelse vertaling). En Jezus zei: ‘Ik ben de weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij’ (Johannes 14: 6). Het is Jezus – niet onze wanordelijke en gebroken psyché, verlangens, lichamen en verleden- Die bepaalt wie we zijn en hoe we moeten leven. Hij is de Waarheid en de Weg. Totdat onze identiteit, doel en bestemming zijn afgestemd op Jezus, kunnen we niet echt trouw zijn aan onszelf.

Eerlijk zijn tegenover God is openlijk toegeven wie we werkelijk zijn en niet langer leven vanuit de angst voor de mens. Maar het is meer dan dat. Het is berouw van de trots die onze bedrieglijke manier van leven heeft aangewakkerd, wat dat ook mag betekenen. Het is het overgeven van al onze oude, zondige, gebrekkige overtuigingen en wat het betekent om betekenisvol, waardig en ‘genoeg’ te zijn, aan onze barmhartige Koning Jezus.  Het omhelst Zijn waarheid, hoe moeilijk en pijnlijk die omhelzing in eerste instantie ook mag voelen.

Waar God naar streeft in deze eerlijke overgave is om ons de grootst mogelijke vreugde te geven: namelijk Hijzelf. Hij wil ons innerlijke wezen en ons uiterlijke wezen op één lijn brengen met Zijn Wezen. En deze afstemming gebeurt alleen wanneer we onze dwaze trots opzijschuiven en onszelf vernederen onder Zijn machtige Hand (1 Petrus 5: 6). Hij weet hoe en wanneer Hij ons moet verheffen, op manieren die ons zullen verbazen. Dit zal onze vreugde in Hem vergroten.

Meer toerusting